Ronja Ignell Modé

Althorn, naturhorn, valthorn, Alexander-horn … Ett kärt instrument som haft olika namn och utseende under årens lopp och månadens kapellist Ronja Ignell Modé har prövat alla varianterna. Hon startade sin hornkarriär när hon som liten tjej i 3:an mer eller mindre av en slump började spela på ett althorn för att få en plats i en blåsorkester i Östhammars musikskola. Ronja berättar att althornet liknar en liten tuba och anses lämpligt som nybörjarinstrument eftersom det är mer lättblåst än det mer fullvuxna valthornet. Detta har en annan sorts munstycke och ventiler som kräver mer komplicerade grepp. Numera spelar Ronja helst på sitt moderna valthorn av märket Alexander som hon fick av sina föräldrar när det stod klart för dem att hon ville satsa på musiken och gärna ville fortsätta att spela på detta instrument. Det är hon dem mycket tacksam för!

Hur har din fortsatta musikutbildning sett ut efter den lyckade starten i Östhammar?

Jag har just avslutat ett kammarmusikprogram vid Västerås högskola med en kandidatexamen. Högstadiet gick jag på Balderskolan i Uppsala när musikklasserna startade instrumentklasserna där och sedan gick jag på musikgymnasium i Falun. Jag har också gått kurser i Piteå med valthorn som soloinstrument. 

Hur hamnade du i Akademiska kapellet?

Jag började i kapellet för ett år sedan och fick tipset av kompisar. Det passade mig då jättebra att få erfarenhet av att spela i en större orkester och därmed också en större repertoar. Jag är stolt och tacksam över att få spela i kapellet och tycker att det är hög kvalitet på det mesta, alltifrån musikval och samspel till programhäftets innehåll och utformning. 

Jag tycker det är lite av en utmaning att hantera valthornet inte minst tekniken att samordna andning och de små musklerna runt munnen. Man kan väldigt lätt tappa embouchuren om man inte övar regelbundet. Det finns också så mycket valthornsmusik i olika stilar från olika epoker som jag gärna lyssnar på och inspireras av. Jag har haft turen att ha den kunniga hornisten Sören Hermansson som min lärare.  Han är också en mycket skicklig och inspirerande pedagog. 

Några favoritstycken du gärna lyssnar på?

Jag tycker Dennis Brains inspelningar av Mozart solokonserter för horn är oslagbara. Är särskilt förtjust i den fjärde konserten. Man brukar säga att Brain är den moderna, virtuosa hornistens gudfader. Han var också mycket förtjust i snabba bilar och det sägs att han brukade ha tidskriften Autocar på notstället i studion när han utantill spelade in Mozarts konserter… Tyvärr blev en alltför snabb bil hans öde och han omkom i en bilkrasch. Francis Poulenc, vars orgelkonsert spelas på dagens konsert, skrev en vacker Elegie för horn och piano till Dennis Brains minne. 

Skrivs det musik för horn i vår tid?

Vid min examenskonsert i våras spelade jag ett solostycke för horn av den norske kompositören Sigurd Berge från 1972. Det heter Horn-Lokk. Jag tror det handlar om att locka hem korna till fäboden och det innehåller många knepiga och fina ekoeffekter. Ett annat vackert nutida hornstycke som jag vill tipsa om är En forêt, I skogen, av Eugène Bozza.

Ni hornister har en hel del att göra i Bruckners 7:a som står på dagens program!

Ja, vi är fyra hornister och så har det lånats in fyra s k Wagnertubor så det kommer nog att höras en hel del om oss. 

Har du något särskilt stycke som du skulle vilja spela i framtiden?

Jag skulle jättegärna vilja vara solist i Richard Strauss första hornkonsert, som han tillägnade sin far. Fadern spelade naturhorn och ansåg att konserten var för svår för det instrumentet. Därefter började alltfler hornister byta från naturhorn till ventilhorn och därmed las också grunden till det valthorn som vi spelar på idag. 

Har du någon bok eller film du vill rekommendera?

Det finns två filmer som jag verkligen tycker om, mina ”guilty pleasures” så att säga! Den första heter Immortal Beloved med Gary Oldman som Beethoven. Den skådisen är alltid en fröjd att se och jag gillar hans tolkning av Beethoven. Den andra filmen heter Copying Beethoven, som utspelar sig när Beethoven ska skriva den nionde symfonin och han anställer en ung musikstudent som spelas av Diane Kruger. Ed Harris spelar en äldre Beethoven som försöker hantera och acceptera sin dövhet. Två väldigt olika filmer med båda är så bra!

Vilken kompositör död eller levande skulle du vilja äta middag med?

Jag skulle gärna vilja träffa Beethoven och be honom berätta om horntrion som han skrev till tredje satsen i Eroicasymfonin. Det lär då ha varit ett ovanligt inslag i en symfoni vilket folk reagerade starkt mot.  Jag skulle vilja fråga vad som inspirerade honom till detta och hur han upplevde de negativa reaktionerna.  Sen är ju frågan om han skulle höra min fråga… Men eftersom allt lär vara möjligt vid denna middag så hoppas jag att han då också fått sin hörsel åter och äntligen kan höra alla sina egna och även efterkommande kompositörers verk. Och också hur hornet har utvecklats efter hans tid!

Ingar Gadd intervjuade (Publicerad oktober 2016)

Ronja Ignell, valthornist i kapellet