En spelman det svänger om

När Akademiska kapellet nu ger konsert i Bollnäs ljuder också hemlandstoner för Anders Klang! Han är uppvuxen i Hassela i norra Hälsingland och blev där tidigt bekant med landskapets berömda folkmusik. Efter några års gitarr- och mandolinspelande fick han låna en fiol av sin morbror och började spela i Nordanstigs spelmanslag- och på den vägen är det. Fiol är fortfarande favoritinstrumentet, och idag spelar han bl.a. med sitt folkmusikband “Tre ögon i bäcken” och i V-dala spelmanslag, eller så sitter han gärna och jammar irländskt med kompisarna på en pub i Uppsala. 

Hur kommer det sig att du som folkmusiker är medlem i Akademiska kapellet där det mest spelas klassisk musik?

– Jag upptäckte den klassiska musiken när jag gick på Bollnäs folkhögskola. Där spelade jag med i en stråkorkester och fick upp öronen för bland annat Bachs musik. Kärleken till den har hållit i sig. Jag fick tips om att söka till kapellet när jag pluggade musikvetenskap i Uppsala. Jag skrev förresten min B–uppsats om hur hälsingemusiken har influerats av den klassiska musiken!  

Hur skulle du vilja beskriva de olika hälsingelåtarna?

– Förutom de mer traditionella låtarna, som tunga senpolskor eller snabba sextondelspolskor, förekommer de s.k. moderna hälsingelåtarna, som komponerades av bland andra Jon Erik Öst och Jon Erik Hall i början av 1900-talet. Det är tekniskt krävande låtar där man ofta stöter på arpeggion och lägesspel, tekniker lånade från konstmusiken. Även det nu så vanliga stämspelet inom folkmusiken inspirerades av den klassiska musikens harmonik.

Vad är det bästa med att spela i kapellet?

– Det är stimulerande att få spela tillsammans med så jätteduktiga musiker, och så tycker jag att Stefan väljer en häftig och utmanande repertoar. Jag minns särskilt konserterna med Brahms och Sibelius symfonier. Som kapellister har vi också förmånen att få individuella lektioner. Jag har tagit tillfället i akt och spelar regelbundet för violinpedagogen Inge Thorsson.  

– Kapellets turnéer har gett minnen för livet. På turnén till Dublin förra året var vi några som passade på att spela irländsk folkmusik. Irländarna var väldigt öppna och bjöd in oss på session, bl.a. fick vi vara med och spela på den legendariska lilla puben O’Donoghues där Dubliners debuterade.

I kapellet spelar Anders i andrafiolstämman. Där tycker han att han har nytta av både gitarrspelandet och folkmusiken. 

– Jag är ju i grunden en gehörsmusiker och känner mig inte alla gånger helt trygg med notläsningen. Däremot är jag van vid att tänka i ackord och lägga till en andrastämma när jag spelar folkmusik. När jag sitter och spelar i kapellet lyssnar jag likaså mycket på tonarterna och harmonierna, och det är till stor hjälp!

Klassiska favoriter? 

Till Anders favoriter inom den klassiska violinrepertoaren hör Bachs solosonater och partitor.

– De är ju ofta väldigt svåra men också givande att ha som övnings-stycken. Jag är generellt förtjust i barockmusik och tycker det finns ett sväng i den musiken som påminner om det som går att finna i

folkmusiken. Många barockstycken har ju också gamla folkdans-former som grund! Jag gillar särskilt att lyssna på violinisterna Amandine Beyer och Rachel Podger som specialiserat sig på just barockmusik. 

Fritidsintressen?

Anders undervisar till vardags som gitarrlärare och på helgerna har han  ofta spelningar med sitt band.

– Om jag får tid över går jag gärna ut och dansar folkdans. Men ibland behöver man koppla bort musiken helt, och då är det skönt att bara vara hemma och kolla på en film. 

Någon sommarledighet blir det inte då han på somrarna även jobbar som spelman i Trolska skogen i Mellanfjärden i Hälsingland. 

– Det innebär att spela och sjunga låtar för barnfamiljer ute i skogen. Det är en väldigt fin miljö att spela i, och mycket uppskattat bland besökarna, när vi oväntat dyker upp bakom träden. 

Vilken kompositör död eller levande skulle du vilja äta middag tillsammans med?

– Det måste nog bli Johann Sebastian Bach. Jag skulle vilja veta hur han la upp sin dag för att hinna komponera så mycket som han gjorde, var fick han all inspiration ifrån? Och vad gjorde egentligen hans hustru Anna Magdalena förutom att ta hand om alla de många barnen? Komponerade inte hon också en hel del? 

Ingar Gadd intervjuade (Publicerad juni 2017)

Anders Klang, violinist i kapellet